Reisverslag Panama

Buenoooos! In dit artikel zal ik jullie meenemen naar het prachtige Panama, de Studiereis locatie van dit jaar. Met dertig In Duplo’ers hebben we een prachtige reis beleefd, wat we natuurlijk maar al te graag met de rest willen delen. Ben jij benieuwd wat we allemaal gedaan hebben? Lees dan vooral verder!

Zondag 7 mei

Zondag was de dag van vertrek! We begonnen de reis al met zijn allen op Rotterdam Centraal. Gelukkig ging eenmaal op Schiphol ook alles voorspoedig en hadden we geen vertraging of geannuleerde vlucht (helaas al eerder voorgekomen in de geschiedenis van In Duplo ;)). Na een hele lange vlucht was het eindelijk zo ver: aangekomen in Panama-stad! Met georganiseerde chaos vertrokken we richting het hostel. We kwamen rond etenstijd aan, wat betekende dat we nog gezellig met iedereen een hapje gingen eten. Daarna ging iedereen lekker naar bed, want we waren gesloopt van de lange reis.

Maandag 8 mei

De jetlag was goed te merken: iedereen was rond 06:30 uur al klaarwakker. Iedere ochtend had het hostel heerlijke pannenkoekjes voor ons gebakken als ontbijt (die je na tien dagen wel flink zat bent). Tijd voor de eerste activiteit! Een wandeling door Metropolitana Park. Dit was een pittige wandeling, zeker met de Panamese temperaturen (blijkbaar zaten we ook in een hittegolf). Een deel van de groep had zelfs aapjes, een luiaard, een toekan en een slang gespot! Boven in het park had je ook een prachtig uitzicht over het park. Na de wandeling gingen we terug naar het hostel en hadden we even de tijd voor een frisse duik in het zwembad. Vervolgens gingen we door naar een traditionele lunch samen met een lokaal advocatenkantoor: Nelson & Ordóñez. We hadden allerlei verschillende traditionele gerechtjes, wat echt heerlijk was! Met een gevulde maag gingen we door naar het oude centrum van Panama-stad: Casco Viejo. Dit is echt een heel schattig stukje van de stad met allerlei mooie en kleurrijke gebouwen. ‘s Avonds zijn we naar de hoogste rooftop bar van de stad gegaan. Het uitzicht was adembenemend. Iedereen had nog wel last van de jetlag, dus we zijn weer vroeg ons bedje ingedoken.

Dinsdag 9 mei

Tijd voor het eerste kantoorbezoek van de reis! We gingen langs bij KPMG,  waar we zijn ontvangen door vier partners en de Nederlandse ambassadeur in Panama. Wij hebben van hen een lezing gehad over onder andere de belastingstructuur in Panama, de internationale verhoudingen en de lokale werkcultuur. Het bezoek werd afgesloten met een lunch. In de middag ging ik met een deel van de groep langs bij een Nederlands bedrijf: AEGIR Marine. Hier hebben we het gehad over de werkzaamheden van het bedrijf, maar ook konden we vragen stellen over hoe het is om als Nederlander in Panama te werken. Na het bezoek kwamen we weer samen met de andere groep die bij VT Shipping was langsgegaan en gingen we samen met de twee bedrijven borrelen. De biertjes en cocktails vlogen in het rond ;). ‘s Avonds ging ik met een aantal In Duplo’ers eten bij een rooftopbar in Casco Viejo. Natuurlijk moesten we ook het nachtleven van Panama gaan ontdekken, dus we zijn deze avond ook met de hele groep uitgegaan. Ondanks dat de zaak vrijwel alleen gevuld was met ons, was het wel een geslaagde avond.

Woensdag 10 mei

Deze dag begonnen we met een bezoek aan de lokale delegatie van de Verenigde Naties. We hebben het gehad over de cultuur en de veiligheidsrisico’s in Panama. Ook hebben we een lezing gehad van een afgevaardigde van de kanaalautoriteit. Dit was heel toepasselijk, omdat we in de middag naar het Panama-kanaal gingen! Eerst gingen we nog naar een plek om te lunchen. Tijdens de wandeling hiernaartoe mochten we ook kort de eerste tropische regenbui ervaren. Toen was het tijd om het Panama-kanaal te bezoeken! We begonnen het bezoek met een film over de geschiedenis van het kanaal. Daarna konden we nog zien hoe een schip door het kanaal ging. In de avond ging ik nog met een aantal In Duplo’ers eten bij de Biergarten in Panama, hier moesten we natuurlijk wel heengaan!

Donderdag 11 mei

Voordat de groepsactiviteiten vandaag begonnen, wilde ik met een aantal In Duplo’ers gaan hiken in de vroege ochtend uurtjes. Vol enthousiasme stonden we om 05:30 uur  voor de ingang van het park om de zonsopgang te bekijken, om erachter te komen dat het pas om 08:00 uur openging. Dit was natuurlijk een flinke tegenvaller, maar we hebben uiteindelijk wel nog een prachtige wandeling langs het water kunnen maken. Vandaag was de laatste dag met een formeel programma. In de ochtend ging ik met een deel van de groep langs bij het Nederlandse bedrijf VT Shipping. Na de lezing over  de werkzaamheden van het bedrijf was het tijd om even snel te gaan lunchen. We moesten namelijk weer door naar het volgende bezoek: de Universidad Santa María La Antigua. Dit is een lokale private universiteit en hier hebben we een lezing gehad over de geschiedenis van de relatie tussen Panama en de Verenigde Staten. In de avond ging ik gezellig uit eten samen met het bestuur en de Reiscommissie.

Vrijdag 12 mei

Vandaag moesten we ook weer vroeg op, maar met een leuke reden: we gingen de jungle in! Om 08:00 uur zijn wij onder begeleiding van oud-kolonel Luis Alfonso Puleio begonnen aan een 5 uur durende tocht door de jungle, waarbij duidelijk werd dat het de passie van onze begeleider is om de jungle, de oude koloniale paden die zich daar begeven en de geschiedenis hiervan te beschermen. Dit was een hele gave ervaring om echt nooit te vergeten. Eenmaal terug in het hostel was iedereen uitgeput, dus het was tijd voor ontspanning! Een groot deel van de groep besloot daarom om te gaan zwemmen. Na het opfrissen ging ik ‘savonds met een groepje naar Casco Viejo. Hier dronken we een lekkere cocktail en gingen we een hapje eten. Uiteindelijk hebben we ook weer met alle deelnemers een gezamenlijke cocktail gedronken bij een rooftopbarretje.

Zaterdag 13 mei

Op dag 7 van de reis gingen we een tripje buiten de stad maken: namelijk naar Valle de Anton. Hier kon iedereen verschillende activiteiten ondernemen. De busrit duurde maar liefst twee uur, en we zaten met dertig man in een super klein hobbelig ouderwets busje. De rit was al een hele ervaring op zich. Maar we waren gelukkig veilig aangekomen! Ik ben eerst begonnen aan een hike naar de top van een vulkaan, hier liep je weer in de prachtige natuur. Daarna ben ik naar de waterval gegaan, want we dachten dat we daar ook konden zwemmen. Dit bleek alleen een beetje tegen te vallen, dus we besloten om naar een ander riviertje te gaan waar we de rest van de middag hebben gechild. Uiteindelijk was het weer tijd om naar Panama-Stad te gaan. Na de busrit gingen we gelijk door om met zijn allen pizza te gaan eten. Hoewel iedereen ontzettend moe was door de lange dag, was de avond nog niet afgelopen. Het was natuurlijk zaterdagavond: dus we gingen op stap! We kwamen aan bij de club en hoewel we eerst dachten dat we waren opgelicht, is het uiteindelijk toch een hele leuke avond geworden met veel Corona’s.

Zondag 14 mei

Met wat minder uurtjes slaap dan normaal begonnen we de dag. Gelukkig had de Reisco ingecalculeerd dat we op zaterdag op stap zouden gaan, want vandaag was de stranddag! We gingen met zijn allen naar Taboga Island. Om op het eiland te komen moesten we vanaf het vasteland ongeveer 1 uur met de veerboot varen. Het eiland was heel mooi en er waren veel leuke tentjes voor eten en drinken. Verder hebben we deze dag heerlijk gechilld op het strand, om bij te komen van alle intensieve dagen. Aan het eind van de dag gingen we weer terug naar het vasteland met een prachtige terugvaart. Ook deze dag sloten we af met een gezamenlijk diner, wederom op een rooftop bar in Casco Viejo.

Maandag 15 mei

De laatste hele dag van de reis was volledig vrije tijd. Daarom ging ik met een deel van de groep een tour doen naar de Embara (oude inheemse bevolking). We werden ‘s ochtends vroeg opgehaald door de gids. Het was ongeveer 1,5 uur rijden naar het dorpje. Vanaf dat dorpje moesten we nog ongeveer 1,5 uur varen om uiteindelijk bij de Embara te komen. Eenmaal op het water stond ons een leuke verrassing te wachten: een tropische regenbui. Het regende echt heel hard, wat op die kleine bootjes en het open water best spannend was. Blijkbaar vonden de gidsen dat ook, want we moesten even aan de kant wachten totdat de bui over was. Uiteindelijk werd het weer droog en kwamen we aan bij het land en vanaf toen was het 20 minuutjes lopen naar het “dorpje”. Het was heel bijzonder om te zien hoe ze daar leven. We hebben de hele dag doorgebracht bij een familie en we hebben samen met hen geluncht. Verder hebben we ook nog met de kinderen gezwommen en gevoetbald. De gids heeft ons ook veel kunnen vertellen over hun cultuur en levenswijze. Daarna was het weer tijd om richting het hostel te gaan, waar ik nog snel een pizzaatje heb gegeten en toen lekker naar bed ben gegaan.

Dinsdag 16 mei

De laatste dag is aangebroken! Na het ontbijt konden we ook gelijk uitchecken. Wel hadden we overdag nog tijd om de stad in te gaan, want we vlogen pas in de avond. Ik ging met een groepje naar Casco Viejo om lekker te lunchen en nog de laatste souvenirs te halen. Het was een leuke afsluiter van de reis! In de middag gingen we richting het vliegveld. Eenmaal in het vliegtuig kregen we gelijk ons avondeten en daarna heb ik zowat de hele nachtvlucht kunnen slapen, top dus!

Woensdag 17 mei

We zijn weer terug in Nederland! Tijd om met de trein terug te gaan naar het prachtige Rotterdam. Het was een geweldige reis om nooit te vergeten, Reisco bedankt!