Verslag Studiereis Ierland

De afgelopen maanden is een grote groep In Duplo’ers druk bezig geweest met een onderzoek naar de invloed van Brexit op Ierland. Dit was de voorbereiding voor de mooie studiereis die van 29 april tot en met 6 mei plaats heeft gevonden, georganiseerd door de Reiscommissie. Of nou ja, 29 april.. toen begon het gedonder meteen.

Schiphol

Nadat de hele groep reizigers, een mooie mix van ouderejaars en jongerejaars, ruim op tijd verzameld had op Schiphol, konden we eigenlijk vrij snel door de douane heen konden. Het schrikbeeld dat ons van tevoren voorgespiegeld was bleek best mee te vallen. Ten minste, dat dachten we.. Nadat onze vlucht telkens iets meer vertraging opliep, werd deze om half elf ‘s avonds uiteindelijk volledig gecanceld. Gelukkig bleef iedereen goed gehumeurd en vervolgens namen we Schiphol gewoon over met de draaikunsten van DJ Mats (grootste hit: “Always look at the bright side of life” van Monty Python). Verder hadden we het geluk dat iedereen die niet weer terug naar Rotterdam wilde gratis mocht overnachten in luxe Van der Valk hotel in de buurt van Schiphol! De volgende dag was het toch een stuk drukker en nog een heel gestress om de vlucht te halen, maar op 30 april was uiteindelijk toch iedereen in Ierland aangekomen.

Dublin

De reis begon dan eindelijk echt in Dublin met een avondje in een populaire arcadehal en voor wie wilde een vervolg in een pub of in de club. De volgende dag kregen we tijdens een rondleiding door de stad onze eerste KF’s voor de kiezen: Korte Feitjes van de Reisco. Toch was het opletten geblazen, want hier en daar werden deze KF’s gebruikt om iedereen voor de gek te houden ;) Zo vroeg ik me na de stadswandeling af of wij wel écht het groenste stukje gras wereldwijd hebben gezien. Verder hebben de deelnemers van de reis deze dag pas echt flink geproefd van de Ierse pub cultuur: ‘s ochtends was er een pub-bingo georganiseerd om gelijk een deel van de stad te verkennen en ‘s avonds deden we mee met een echte ‘pubcrawl’. Hierin werden de leukste pubs van de stad bezocht en leerden we een echte Ierse pub herkennen. Gezelligheid (de sfeer van een huiskamer), (echt goede) live-muziek en vooral grote hoeveelheden van het lokale Guinness-bier waren overal aanwezig. Er is echter 1 ding wat op geen enkel In Duplo feestje kan ontbreken: het Rotterdamlied. Deze traditie werd dan ook midden in de straten van Dublin voortgezet, wat veel bekijks trok van de lokale bewoners. De pubtour eindigde in een grote club waar tot in de late uurtjes doorgefeest werd.

Het 'groenste grasveld wereldwijd' in Dublin

Feesten in de club

Onze persoonlijke Leprechaun tijdens de pubcrawl

Galway

Na een bezoek aan de grote stad was het tijd voor de rust en stilte van de Ierse westkust. Op 2 mei ging de reis daarom al weer verder naar het prachtige Galway (vooraf voor de meesten vooral bekend door het liedje van Ed Sheeran). Nadat de mooiste winkelstraten van Ierland verkend werden, brachten we ‘s avonds ons eerste bezoek aan wat later onze stamkroeg zou worden: Skeff's, wederom een echte Ierse pub. Hier zijn vele potjes Grote Dalmuti (dit spelletje is een echte aanrader voor groepen 4-8 personen), kingsen en vrouwen meppen (minder erg dan het klinkt) gespeeld. Galway werd daarna onze ‘staging ground’ voor de volgende dagtrips.

Stamkroeg Skeff's

Zo hebben we de universiteit van het pittoreske Cork (met echte Harry Potter vibes) bezocht waar we een college van een Ierse professor kregen over de gevolgen van de Brexit op de Ierse economie. Ook hier waren weer enkele KF’s: zo bezochten we een kerkje waar mensen uit de hele wereld heen trokken om er te trouwen voor de prachtige glas-in-loodramen en wandelden we langs een brug, die speciaal ontworpen was om heen en weer te schudden als je erop sprong of rende. Dit moest natuurlijk uitgetest worden en al snel stond de hele groep op en neer te springen om dit met eigen ogen te zien. Na flink gelachen te hebben keerden we weer terug naar Galway.

Groepsfoto bij de Universiteit van Cork

De hangbrug in Cork

Ook hebben we een wandeltocht gemaakt door het prachtige Connemara National Park, al bleek dit uiteindelijk meer een zware bergbeklimming dan een wandeltocht, maar mét een mooi resultaat. Op de top van één van de bergen presenteerden de verschillende Brexitgroepjes het onderzoek dat ze de voorafgaande maanden hadden uitgevoerd, met een prachtig landschap op de achtergrond. Blijkbaar konden de mooie Ierland truien ons zo hoog echter niet goed beschermen tegen de zon want na afloop van de bergbeklimming bleek iedereen flink verbrand te zijn.

Presentatie hoog in Connemara National Park

De volgende dag werd er een bezoek gebracht aan de Kliffen van Moher, een bekend gezicht voor elke Harry Potter fanaat omdat op deze locatie enkele scènes uit de films zijn opgenomen. Dit was helaas ook alweer de laatste dag van de Ierlandtrip. Het was een zeer geslaagde reis waarin nieuwe vriendschappen zijn ontstaan en we veel van het prachtige Ierland hebben kunnen zien. Aan alle deelnemers bedankt voor hun enthousiasme en de Reisco voor het mogelijk maken van deze prachtige reis!