De podcast: heb jij er al oren naar?

De coronapandemie heeft de podcast industrie een extra boost gegeven: steeds meer mensen luisteren podcasts en nieuwe podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Volgens onderzoeksbureau ‘Markteffect’ luistert bijna de helft van de Nederlanders tegenwoordig podcasts, terwijl dit in mei 2019 nog maar 28 procent was. Één podcast is zelfs zo populair dat die in twee weken tijd 100.000 keer beluisterd is: ‘De Deventer Mediazaak’ (echt een aanrader!). Kortom, je kunt tegenwoordig bijna niet meer om de podcast heen. Maar hoe zijn deze podcasts eigenlijk ontstaan? En waarom zijn ze juist nu zo populair bij makers en luisteraars?

Uitvinding met een Nederlands randje
Voor het ontstaan van de podcast moeten we zo’n twintig jaar terug in de tijd naar de eerste iPod die in 2001 op de markt werd gebracht door Apple. Deze iPod was revolutionair voor zijn tijd: het apparaatje was veel compacter en had een mooier design dan de destijds bestaande MP3-spelers. Daarnaast kon je met iTunes op de iPod alle muziek zetten die je maar wilde. De Nederlands-Amerikaanse presentator Adam Curry en softwareontwikkelaar Dave Winer zagen echter ook een andere mogelijkheid met de iPod: het downloaden van radio-uitzendingen via het internet om deze met de iPod te beluisteren. Zo werd het idee van de podcast geboren, waarbij de naam een samenvoegsel is van de woorden ‘iPod’ en ‘broadcasting’. Het ontstaan van de podcast werd verder versneld door technologische ontwikkelingen die het opnemen en bewerken van audio goedkoper maakte. Daarnaast hadden consumenten de behoefte om naar onderwerpen van hun eigen keuze te luisteren. In de jaren daarna begon het concept van de podcast bekend te worden in de media en de eerste pioniers begonnen met het maken van podcasts. Toch was er van echte grootschalige populariteit nog geen sprake. Dit veranderde in 2014 toen de podcast Serial uitkwam. Deze podcast was erg vernieuwend in opzet: de presentatrice van de podcast deed onderzoek naar een moord die in 1999 gepleegd werd en waarvoor wellicht de verkeerde persoon gevangen zat. Aan de hand van telefoongesprekken met deze persoon werd een meeslepend verhaal gevormd waar een groot publiek naar luisterde. Naar die podcasts luisterden zoveel mensen, dat de podcast in populariteit enorm toenam.

Behoefte aan iets anders
Het succes van de podcast zit onder andere in het feit dat mensen behoefte hebben aan gepersonaliseerde media. Er bestaan zoveel podcasts over verschillende onderwerpen dat er altijd wel een is die bij je past. Daarnaast kan je gedurende het luisteren van een podcast gerust wat anders doen, zo luister ik ernaar tijdens het koken, schoonmaken en fietsen. Doordat je alleen audio hoort, kun je je eigen beeld vormen bij de podcast en is het daarmee ook een stuk ‘intiemer’. Het heeft daarbij ook veel overeenkomsten met het lezen van een boek of het luisteren van de radio. De meest genoemde redenen voor het luisteren van een podcast waren dan ook ter ontspanning en voor het amusement. Helemaal nu in deze coronatijd tijdens het maken van een ommetje… 

Valt er ook wat mee te verdienen?
Podcasts zijn niet alleen leuk voor luisteraars, maar ook voor de makers. Zij kunnen er namelijk goed geld mee verdienen. Neem bijvoorbeeld Joe Rogan van de ‘Joe Rogan Experience’ podcast. Hij sloot een deal met Spotify voor 100 miljoen dollar. Spotify heeft daarmee het alleenrecht om de podcasts van Rogan uit te zenden. Zo’n mega deal is natuurlijk niet voor iedere podcastmaker weggelegd, maar het laat wel zien hoe grote streamingsdiensten als Spotify hun slag proberen te slaan nu podcasts steeds populairder worden. Adverteerders zijn de voornaamste inkomstenbron voor podcastmakers, of zoals Aaf Brandt Corstius en Marc-Marie Huijbregts adverteerders in hun podcast zo mooi noemen: ‘suikerooms’ en ‘suikertantes’. Volgens de Wall Street Journal werd er in 2019 al voor ruim 687 miljoen dollar geadverteerd bij podcasts en dit bedrag zal naar verwachting alsmaar stijgen in de komende jaren. Het starten van een podcast kan dus zeer lucratief zijn, ook al zal je daarvoor eerst wel de nodige luisteraars moeten trekken. Aangezien dat voor kleine podcastmakers nogal moeilijk kan zijn, heeft Adam Curry een nieuw initiatief opgezet, genaamd Podcastindex.org, om onafhankelijke podcasts mogelijk te maken en te pleiten voor betaling van kleine podcastmakers. 

De toekomst van de podcast ziet er rooskleurig uit. Consumenten hebben behoefte aan media die aansluiten bij hun interesses en podcastmakers kunnen er met een kleine investering al aan beginnen. Er zijn echter ook concurrenten op komst voor de podcast. De app ‘Clubhouse’ bijvoorbeeld, waarbij mensen in virtuele kamers met elkaar kunnen spreken of naar anderen kunnen luisteren. Facebook heeft al aangekondigd met een eigen variant van Clubhouse te komen en naar alle waarschijnlijkheid zal er nog meer concurrentie bijkomen voor de podcast. Wellicht sluit De Duplomaat zich in de toekomst aan bij de podcast beweging of wordt er toch gekozen voor een van de concurrenten…

 

Bronnen

  • AD. (2020). Adam Curry komt na zestien jaar met nieuw podcast-intiatief. Geraadpleegd via https://www.ad.nl/show/adam-curry-komt-na-zestien-jaar-met-nieuw-podcast-intiatief~a9c77c8a/
  • Kasteleijn, N. (2021). Nog een concurrent voor Clubhouse, Facebook mengt zich in de strijd. Geraadpleegd via https://nos.nl/artikel/2377467-nog-een-concurrent-voor-clubhouse-facebook-mengt-zich-in-de-strijd.html 
  • Markteffect. (2020). Markteffect Podcast Monitor - Vierde editie. Geraadpleegd via https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/Podcast-Monitor-4e-meting 
  • RTL Nieuws. (2021). Podcast Deventer Mediazaak een hit: al 100.000 keer beluisterd. Geraadpleegd via https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/artikel/5225689/podcast-deventer-mediazaak-meer-dan-100000-keer-beluisterd 
  • Skinner, O. (2020). The Complete History of Podcasts. Geraadpleegd via https://www.voices.com/blog/history-of-podcasts/ 
  • Veelo, R. (2020). Hoe veilig is podcaster Joe Rogan bij Spotify? Geraadpleegd via https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5186020/spotify-joe-rogan-podcaster
Sluiten