Cinema: No Time To Die?

Afgelopen weekend werd bekend dat de nieuwste James Bond-film, No Time To Die, opnieuw uitgesteld wordt. Zelf verheugde ik me erop om deze film te gaan bekijken in de bioscoop. Het coronavirus gooit echter roet in het eten en nu moeten we wachten tot voorjaar 2021 (of misschien zelfs wel later…). Betekent dit ook de dood van de cinema? Bioscopen hebben het moeilijk: door het coronavirus blijven mensen weg, streamingdiensten zorgen voor steeds meer concurrentie en nieuwe films worden uitgesteld. Voor bioscopen betekent dit een grote financiële klap, zij halen hun inkomsten immers uit kaartverkoop en consumpties. Hoe kunnen bioscopen zich staande houden in tijden van crisis? En hoe om te gaan met de toenemende concurrentie van online streamingdiensten?

De cinema is wel wat gewend
De cinema kent een rijke geschiedenis: waar het begon met films zonder geluid in simpele zaaltjes aan het eind van de negentiende eeuw, groeide het al snel in populariteit en ontstond er een florerende industrie. Dit ging echt niet zonder slag of stoot. Toen in 1958 de televisie op de markt kwam, haakte een deel van de bioscoopgangers af om zo geen dure bioscoopkaartjes meer te hoeven kopen. Ook later met de uitvinding van de video en DVD kreeg de bioscoop klappen. De opkomst van sociale media en streamingdiensten deden daar nog een schepje bovenop. Ondanks deze ontwikkelingen was 2019 een goed bioscoopjaar in Nederland: het aantal bezoekers steeg met 6,5 procent naar zo’n 38 miljoen en er kwamen vijf nieuwe bioscopen bij. Het succes van de bioscoop is allereerst te verklaren door de unieke ervaring die de cinema je geeft. Die krijgt je niet wanneer je vanaf je tv of laptop naar een film kijkt. Verder kan het verklaard worden door de investeringen die er de afgelopen jaren zijn gedaan in het verbeteren van zalen, stoelen en geluid. Daarnaast zijn er nieuwe technologieën zoals 3D en Imax bijgekomen, die voor een unieke filmervaring zorgen. 

Een (financieel) rampjaar
Dit jaar is echter alles anders door het coronavirus. Uit onderzoek van PwC naar de entertainmentsector blijkt dat de omzet van bioscopen met zo’n 66 procent zal dalen in 2020. Naar schatting zal pas in 2024 het oude omzetniveau van voor de crisis worden bereikt. Wat het extra moeilijk maakt voor bioscopen is dat mensen naar de cinema moeten komen, terwijl de online streamingdiensten naar mensen toekomen en profiteren van het feit dat mensen nu thuis zitten. Daarnaast hebben bioscopen vooral vaste kosten die gewoon blijven doorlopen, zoals de gebouwen die ze huren en de inventaris. Ook als er geen mensen komen moeten ze deze kosten blijven betalen. Dit wil echter niet zeggen dat online streamingdiensten het nou altijd zo makkelijk hebben. Zo is er steeds meer concurrentie op de markt met bijvoorbeeld de komst van Disney+ en het afnemend aanbod door het uitstellen van films. Daarom willen streamingdiensten films die in de bioscoop komen sneller online aanbieden, om zo hun aanbod op peil te houden. In plaats van de normale periode van ongeveer 75 dagen, heeft Universal Pictures nu een deal gesloten met bioscoopketen AMC Entertainment Holdings om deze periode te verkorten naar 17 dagen. Dit betekent dat bioscopen nog meer geld mislopen, aangezien ze nu korter kunnen profiteren van de kaartverkopen.

Hoe nu verder?
De toekomst van de bioscoop is onzeker. Zoals al eerder genoemd, investeren bioscopen stevig in nieuwe technieken om bioscoopbezoeken aantrekkelijk te maken. Door de coronacrisis kan hier echter niet van geprofiteerd worden. Streamingdiensten vormen een steeds grotere concurrentie voor bioscopen, met een omzet die in 2024 dubbel zo groot zal zijn als die van bioscopen. De bioscoop zal op zoek moeten gaan naar nieuwe manieren om de concurrentie voor te zijn. Zo kwam Pathé met zijn eigen streamingdienst, Pathé Thuis, dat een groot aantal bioscoopfilms aanbiedt waarbij je betaalt voor het aantal films dat je kijkt. Opvallend is ook dat uit onderzoek van EY blijkt dat mensen die vaak naar de film gaan ook vaak via streamingdiensten films kijken. Het één hoeft het ander dus niet uit te sluiten. Een nauwere samenwerking tussen streamingdiensten en bioscopen kan daarmee misschien een optie zijn voor de toekomst. Voorlopig zullen we moeten afwachten, maar ik hoop dat de cinema net als James Bond aan de dood ontsnapt.

Bronnen

Sluiten