Rijden met een bril op

Urenlange files, gevaarlijke situaties en ook steeds meer ongelukken. Het wordt drukker en drukker op het Nederlandse asfalt. Een klein deel, maar wel een frustrerend deel, van dat dagelijkse verkeer is te wijten aan de vele lesauto’s op de weg. Jaarlijks halen ruim 100.000 mensen hun rijbewijs, en het worden er elk jaar meer. 

 

De technologie biedt een alternatief. Geen rijles in een lesauto met een instructeur naast je, maar gewoon in een stoel met een virtual reality-bril op. De maatschappelijke veiligheid wordt minder op de proef gesteld en door middel van kunstmatige intelligentie zou de leerling beter kunnen oefenen op zijn of haar valkuilen. Nog een paar échte praktijklessen er achteraan en dan zou een leerling klaargestoomd zijn voor een examen.

 

Leuk verhaal, maar wat mag dit allemaal kosten? Een professionele rijsimulator is vooralsnog aardig aan de prijs. Zo’n simulator maakt gebruik van smart learning en is uitgerust met pedalen, 4D-effecten en all-surround sound. Hiermee ervaar je de verkeerssituatie precies zoals je in een personenauto zou doen. Met name de kunstmatige intelligentie is wel heel efficiënt, omdat het systeem zich aanpast op de specifieke leerling. Hierdoor zijn lessen heel effectief en zullen leerling en instructeur een beter idee hebben van de progressie.

 

Een complete simulator is voor een reguliere rijschool alleen een te grote investering, en dat is niet realistisch. De techniek zelf blijkt echter verbazingwekkend goedkoop en zal snel terugverdiend worden. De eenvoudigste versie van de set-up, met alleen een bril en goede videokaart, kan in een lesauto worden aangesloten voor een paar honderd euro. Je kunt de pedalen bedienen in de auto waarin je ook af gaat rijden. Dat helpt met het leren van de bediening. 

 

Echter, hier zitten meerdere keerzijden aan. Doordat de 360° grafische kaarten in de VR-wereld minder gebruikelijk zijn dan video’s, zal er nog veel aandacht uit moeten gaan naar het ontwikkelen van verkeerssituaties. Ook is de beleving van een leerling toch anders als je in je achterhoofd weet dat het allemaal een simulatie is. Het is daarom meer bedoeld als voorbereiding op de praktijklessen, in plaats van direct in het diepe gegooid te worden. Hierdoor zal het gemiddeld aantal lessen hopelijk afnemen en hoeft een leerling minder uren daadwerkelijk de weg op.

 

Er blijkt uit experimenten dat rijsimulatoren normaal rijgedrag erg uitvergroten. Dit kan behulpzaam zijn voor een leerling, omdat er dan vanzelf meer nadruk komt te liggen op de situaties die de leerling nog erg moeilijk vindt. Ook blijkt uit onderzoek dat gevaarlijke verkeerssituaties, of ze nou op de weg of virtueel zijn meegemaakt, goed blijven hangen. In eenzelfde situatie zal de bestuurder later voorzichtiger zijn. Dit is tevens de reden dat ook verzekeringsmaatschappijen de technologie voor rijsimulatie ook nauwgezet in het oog houden.

 

Ook scheelt het weer voertuigen op de weg, hoewel de meeste rijlessen zich tijdens daluren voltrekken, en zou het dus goedkoper kunnen worden. Feit is dat er, onder andere door de toenemende welvaart, steeds meer mensen gaan autorijden en er daarom voor het halen van een rijbewijs ook een steeds langere rij staat. 

 

Over een ding is iedereen het eens. Echt autorijden leer je door praktijkervaring. En voor de meesten is dat lang na hun CBR-examen.


 

Sluiten