Wordt Felyx afgesneden door nieuwe wetgeving?

Inmiddels rijden er in Rotterdam al zeker een half jaar elektrische deelscooters van het bedrijf Felyx rond. Het blijkt een succes, want het beeld van de jonge student op een groene scooter is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op de universiteit zijn er zelfs al heuse, altijd volle, Felyx-parkeerplekken aangewezen voorzien van herkenbare groene parkeerbordjes.

Vanaf vandaag mogen in Amsterdam snorfietsen niet meer op de fietspaden rijden en moeten chauffeurs een helm dragen, om de overvolle, gevaarlijke fietspaden in de hoofdstad te ontlasten. Er ontstaan op de paden veel gevaarlijke situaties en ongelukken door botsingen tussen snorfietsen en fietsers, zeker omdat de scooters vaak harder kunnen dan 25 kilometer per uur. De andere grote steden kijken verwachtingsvol naar de nieuwe regelgeving in onze hoofdstad. Hoogstwaarschijnlijk wordt het Amsterdamse beleid op korte termijn de landelijke norm en zullen scooteraars in Rotterdam er dus ook aan moeten geloven. Wat denken de Felyx-gebruikers dat dit voor de populariteit van de deelscooter in Rotterdam zal betekenen? Ik vroeg enkelen van hen of ze de scooters op dezelfde manier zullen blijven gebruiken.

Wat betreft de snelheid om op de gewenste locatie te komen denken zij dat de nieuwe regel nadeel kan opleveren, nu er aan het drukkere verkeer op de doorgaande weg deelgenomen moet worden, met meer stoplichten en situaties waarbij er voorrang gegeven dient te worden. Bovendien bestaat er twijfel of het gebruik nog wel veilig genoeg is, aangezien de auto’s op de weg sneller optrekken en een hogere topsnelheid hebben. Bijvoorbeeld rond Blaak, waar er flink doorgereden zou worden, denken ze gevaar te lopen als ze slechts 25 km/h rijden op de scooters. Felyx liet eerder al aan AT5 weten dat het ‘in principe niet de scooters zal opvoeren, zodat ze 45 in plaats van 25 kilometer per uur kunnen rijden’; het snelheidsverschil blijft dus nog wel even bestaan.

Daarnaast vormt de helm een obstakel. Felyx gaf aan haarnetjes bij de helmen mee te leveren en ze tussendoor met sprays te desinfecteren, maar desondanks blijven geïnterviewden aangeven dat ze het qua hygiëne niet zo prettig zullen vinden. Het gevoel dat de helm op tientallen zo niet honderden andere hoofden heeft gezeten, zit hen niet lekker.

Een ander probleem van de helm heeft met de gevolgen voor het uiterlijk te maken. Zoals een van de geïnterviewden omschreef: “dat kleffe helmpje brengt mijn haar in de war”. Sommige gebruikers willen er bijvoorbeeld voor het werk verzorgd uitzien en de helm helpt hen daar niet bij. Daarnaast zou het rondrijden op de Felyx een zekere mooie uitstraling hebben, die verloren gaat als men de helm moet dragen. De e-scooter moet het in het algemeen dan ook hebben van die uitstraling en de gebruikerservaring; men beleeft het rijden door de stad als ‘heerlijk’, zeker bij zonnig weer. Ook het gebruik van de deelscooter met een passagier komt volgens een ondervraagde in het gedrang door de helmplicht.

De meesten omschrijven de scooters over het algemeen als een snelle, makkelijke vervanger van de fiets. Als er bijvoorbeeld haast in het spel is, of er even geen fiets ter beschikking is, vormt het een prettig alternatief. Dat laagdrempelige gaat verloren door zowel de helm als het moeten rijden over de gewone weg.

Al met al lijken er voor gebruikers van de deelscooters vooral nadelen aan de eventuele nieuwe wet te kleven, aangezien Felyx tot nu toe stelde dat het niet de motoren zal gaan opschalen naar bromsnelheid. De verkeersveiligheid zal echter in het algemeen toenemen volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid(SWOV), dus is het niet verwonderlijk dat deze wet er waarschijnlijk komt. Felyx zal nu de gevolgen van de wet in 020 nauwlettend in de gaten houden, zodat het in de andere steden kan voorsorteren op oplossingen. Tot die tijd kunnen Rotterdammers in ieder geval nog blijven flaneren op de groene tweewielers.

Sluiten