Activiteitenverslag: De Eerstejaarsreis!

Dag 1

Vrijdag 16 november was het eindelijk zover; de langverwachte In Duplo Eerstejaarsreis naar Leuven ging van start. De reis begon met een bezoek aan de Europese Commissie in Brussel. Een groep van drieënvijftig eerstejaars, het bestuur en de reiscommissie trotseerden de frisse ochtendzon bij busstation Kralingse Zoom. Nadat ook de laatste eerstejaars in stijl per taxi gearriveerd was, vertrokken wij om 9:30 richting de Belgische hoofdstad.

Na een korte busreis kwamen wij aan in Brussel alwaar wij op zoek gingen naar een plek om te lunchen. Na een geslaagde lunch stond een korte stadswandeling op het programma. Deze wandeling werd afgesloten voor het Koninklijk paleis waar de groepsfoto gemaakt werd. De camera was zoek maar met dank aan een Iphone en een vriendelijke voorbijganger is ons bezoek aan Brussel vereeuwigd.

Opgefrist door de stadswandeling, gingen wij daarna richting de Europese Commissie. Eenmaal langs de beveiliging werden wij naar een vergaderzaal van de Europese Commissie geloodst, waar wij plaatsnamen om te luisteren naar de sprekers die ons verschillende aspecten van de Europese Commissie kwamen uitleggen. Na drie uitermate interessante presentaties over de werking van de Europese Commissie, het Europees Mededingingsbeleid en de Europese Economische en Monetaire Eenheid, verlieten wij de Europese Commissie en het statige Brussel en gingen wij richting het charmante Leuven voor het vervolg van het weekend.

Een korte busrit later kwamen wij aan bij ons verblijf, het ontzettend gezellige Cubehostel. Toen de kamers ingedeeld waren en de nodige voorraad eten en drank was ingekocht, gingen wij richting Domus voor het avondeten. Het was maar een korte afstand van het hostel, gelukkig maar want het was echt stervenskoud. Ondanks de vrieskou was het toch een hele leuke wandeling. We kregen namelijk meteen onze eerste blik op Leuven, een erg mooi stadje met een paar fantastische gebouwen zoals het stadhuis.

Daar moest natuurlijk even gestopt worden voor de nodige snaps en instagram stories want het stadhuis bij nacht is een prachtig gezicht en een absolute must om te zien als je Leuven bezoekt. Bij Domus hebben we daarna een zeer geslaagd diner gehad; er werd een goede bodem gelegd voor het vervolg van de avond en de gezellige sfeer van het restaurant was perfect om onze jaargenoten te leren kennen.

Het echte avondprogramma begon echter pas na het avondeten. De groep ging op weg naar Fakbar Letteren, die speciaal voor ons open was, om te gaan borrelen. De sfeer werd snel vrolijker naarmate de avond vorderde, voornamelijk omdat het Belgische pils door de prijs van €1 rijkelijk vloeide.

De avond bij de Fakbar verliep verder voorspoedig, op een nog altijd onbekende persoon na die de wc niet wist te halen (je weet wie je bent Barry Barfman!). Rond een uur of twaalf verlieten wij gezamenlijk de Fakbar om het feest door te zetten in Maximo, één van de vele clubs die Leuven telt. Ook daar vloeide het goudgele geluk rijkelijk en met dank aan een rad van fortuin zijn er ook nog een aantal gewonnen flessen champagne doorheen gegaan. We zijn tot in de vroege uurtjes doorgegaan en dankzij onze fantastische begeleiding ook weer allemaal heelhuids teruggekeerd. In het hostel werd het feest in een zekere kamer nog doorgezet met wat relaxende jazz; ‘de jazzkamer’ was geboren.

Dag 2

De programmamakers hadden rekening gehouden met een late eerste avond, want we hoefden de volgende dag pas om 10:30 klaarstaan voor de volgende activiteit. Na het ontbijt gingen we namelijk de Sint-Pieterskerk bezoeken. Op de trappen van de kerk hebben wij eerst nog een groepsfoto gemaakt (de voorbijgangers waren dit keer zelfs zo aardig om er gezellig bij te komen staan) en daarmee was ook ons bezoek aan Leuven vereeuwigd.

Nadat we de kerk bewonderd hadden ging de volgende activiteit van het programma van start: de Crazy 88. In groepjes zijn wij Leuven ingegaan op zoek naar boeken van Dante, een modern wereldwonder en een vriesvak om in te kruipen. Ook het Rotterdamlied weerklonk op meerdere plekken in de stad. Deze speelse manier was werkelijk perfect om de stad wat te verkennen en het lopen deed ook wonderen voor onze brakke koppen.

We zouden het cultuur-gedeelte van de dag afsluiten met een rondleiding door de Stella-Artois Brouwerij, maar daarvoor kregen we wat vrije tijd om te gaan lunchen. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een tosti en ben daarbij op een waar pareltje gestuit. Als je nog eens in Leuven bent dan kan ik je van harte de Croque ’n Roll aanraden als je zin hebt in een goede tosti!

Na een paar vrije uurtjes verzamelde de groep weer op de Grote Markt om richting de brouwerij te gaan. Deze bevindt zich aan de rand van Leuven en we moesten dus nog best een eindje lopen voor we daar waren maar het was het zeker waard. De brouwerij zelf is al erg indrukwekkend van buiten, een groot complex met verschillende gebouwen waaronder een 19e -eeuwse hal die nog steeds in gebruik is. Nadat we in de wachtruimte waren neergeploft, werd bekend gemaakt welk groepje de Crazy 88 gewonnen had. De prijs en de eer gingen uiteindelijk naar het groepje van Bas. Na deze prijsuitreiking kregen we een korte uitleg van onze gidsen en een mooi geel hesje, waarna we begonnen aan onze tour door de brouwerij. De tour begon met een geschiedenisles over het ontstaan van de brouwerij (de oorsprong ligt al in 1366!) en daarmee is het dus een van de oudste brouwerijen ter wereld. Vervolgens kregen we te horen over de verschillende onderdelen van het bierbrouw-proces; de samenstelling, gisting en uiteindelijk de botteling kwamen allemaal aan bod. De kamers met de enorme mixvaten en de band waar de blikjes en flesjes gevuld worden, waren enorm indrukwekkend en als je ooit een brouwerij vanbinnen hebt willen zien, dan zou ik naar Stella-Artois gaan. We sloten de rondleiding af met een bierproeverij, na al die informatie over bier konden wij natuurlijk niet weggaan zonder het zelf geproefd te hebben.

Na deze geslaagde rondleiding vertrokken we weer richting het Cubehostel voor een gezamenlijk avondeten, maar eerst kregen wij bij de uitgang nog een goodiebag met, je raadt het al, meer bier! Als je in België bent moet je het goed doen ook zullen we maar zeggen. Na het avondeten in het hostel hadden we nog wat vrije tijd die de meesten gebruikten voor een gezellige spelletjesavond, deze werd des te gezelliger door de ingeslagen voorraad die er toch echt doorheen moest.

Dit was allemaal een perfecte voorbereiding op onze laatste avond in Leuven, we gingen dan ook met veel plezier richting The Seven Oaks (wat een knusse, ondergrondse bar bleek te zijn) die deze avond volledig door onze groep werd overgenomen. Ook hier vloeide het pils rijkelijk en ook de shots waren top (Flügel en 43 blijkt een bijzonder goede combinatie). We hebben met zijn allen een fantastisch feestje gebouwd en ook deze avond verliep nagenoeg zonder incidenten, er was alleen iets met een dubbele HBO? Maar daar zal ik het maar niet verder over hebben. Al met al was het een zeer geslaagde afsluiting van ons eerstejaarsweekend.

Dag 3

Op onze laatste dag moesten we helaas wat vroeger opstaan om ons klaar te maken voor de terugreis. Toen alle spullen opgeborgen waren in het hostel, vertrokken we weer richting Domus voor onze Brakke Brunch. De speklappen en eitjes die wij voorgeschoteld kregen waren perfect om weer wat aan te sterken na die wilde avond. Na de brunch splitste de groep zich op, een aantal maakten een universiteitstour, een klein select gezelschap vertrok richting het museum en het merendeel van de groep streek neer op een van de vele terrasjes die Leuven rijk is.

Over de rest kan ik niet zo veel zeggen, maar het bezoek aan het museum was zeer geslaagd.  Er hingen een aantal schilderijen van de Belgische meesters en mijn favoriet was een zaal met drie gigantische verzichten op de havens van Antwerpen, Brussel en Amsterdam. Na deze culturele uitstap stopten wij nog even bij een terrasje voor een heerlijke chocolademelk om daarna snel richting de Grote Markt te gaan om de rest van de groep te ontmoeten en terug te gaan naar Rotterdam.

Het was een onvergetelijke reis, er zijn nieuwe vriendschappen ontstaan en we hebben vooral een fantastische tijd gehad met zijn allen. Ik wil daarom graag de ReisCo bedanken: Kyra, Joep, Philip en Rebecca, voor een reis die ons nog lang zal bijblijven!