Doe maar lekker duurzaam, haha

Tijdens mijn bezoek aan het thuis-thuisfront afgelopen weekend ontving ik van mijn ouders een cadeaukaart ter waarde van € 12,50, om te spenderen in de Albert Heijn. Als student is dit presentje meer dan welkom en al snel scheurde ik de envelop met daarin het gratis pasje open. De woorden ‘doe maar lekker duurzaam’ en de stralende glimlach van Postcode-Loterij-vertegenwoordiger Gaston Starreveld kwamen mij tegemoet. Nu had ik hem eerlijkheidshalve liever een keer met een gouden cheque voor mijn neus gezien, maar ach nu ben ik tenminste goed bezig. Met het pasje kan men namelijk de komende week verantwoord winkelen in de ketens van Ahold Delhaize. Draag ik bij mijn volgende supermarktbezoek dan echt bij aan een betere wereld?

De actie is een samenwerking tussen de Nationale Postcode Loterij, de Albert Heijn en Unilever en wordt dit jaar al voor de vijfde keer georganiseerd. Aan de hand van maar liefst 1500 producten kan iedere postcodeloterijdeelnemer de komende week in de winkel een bewuste en duurzame keuze maken. Het lezen van de brief ondertekend door mister Postcode Loterij roept al snel de vraag op wat duurzaam eigenlijk precies inhoudt. Nu heb ik zelf bij het begrip duurzaam meteen de associatie met zelfvoorzienende geitenwollensokken-groeperingen te pakken. Maar volgens Gaston is het toch echt veel breder; ‘Als u in de supermarkt kiest voor duurzaam helpt u ergens in de wereld mens, dier en het milieu’. Een nobel streven waar ik -en met mij vele anderen- graag aan bijdraag.

Met het groene pasje kloppend in mijn portemonnee treed ik de Albert Heijn Vlietlaan binnen om hier mijn steentje bij te dragen aan een betere wereld. In de eerste gang vallen mijn ogen op de potten Ben & Jerry’s ijs die ik voor niets mee kan nemen vandaag. Geweldig. Ook de chocoladepasta, met palmolie, van het huismerk valt onder de actie. Doe maar lekker duurzaam ja. Al winkelend kom ik tot het besef dat ik tot nu toe vooral heb bijgedragen aan een betere, lees gelukkigere, versie van mezelf en niet aan een betere wereld. De volgende aankoop biedt mogelijk uitkomst; salamiworstjes met het beterleven keurmerk 1. Ook bij de kaart inbegrepen. De twee sterren die nog ongevuld op de verpakking stralen zorgen ervoor dat ik deze aankoop vandaag oversla, helemaal duurzaam of helemaal niet.

De verbindende factor in de deelnemende producten zit hem in de keurmerken die al dan niet terecht op de verpakkingen prijken. Deze keurmerken zijn zogeheten ‘topkeurmerken’ vanwege hun duurzaamheidswinst, transparantie en betrouwbaarheid. Op de achterzijde van de ontvangen brief staan negen logo’s keurig in een rijtje weergeven die de consument, bij het zien ervan, een duurzaam en goed gevoel moeten geven. Het rijtje is helaas niet correct, tussen betrouwbare keurmerken als Fairtrade/Max Havelaar staan er drie die door Unilever zelf in het leven zijn geroepen. Daardoor is een lekker tomaten cup-a-soupje opeens duurzaam want: 100 procent duurzame geteelde Italiaanse tomaten. Unilever laat onvermeld dat de zakjes waar deze duurzame tomaten gepoederd in zitten moeilijk afbreekbaar zijn.

Het doel van de actie zit hem, als ik er langer over nadenk, natuurlijk helemaal niet in een betere wereld. Ging het er wel om dan zou deze week de biologische melk van de Alpro net zo duurzaam en gratis zijn als die van de Albert Heijn zelf. Het is een actie om de consument met een goed gevoel de winkel in te lokken en zich daar te verheerlijken aan de ‘duurzame’ producten van Unilever en Albert Heijn.  Als het even meezit doet die consument dan ook nog de wekelijkse boodschappen. Net als ik, met gratis Ben & Jerry, dat dan weer wel.

Sluiten