Smartphones: de grootste vijand van slaap

Photo by Jordan Whitt 

Ik vraag me af of het aan mij ligt. Op de middelbare school was het 6 jaar lang 5 dagen per week van 8:30 tot 15:00 verplicht aanwezig zijn. Het lukte vrijwel iedereen, met enige moeite, om deze uren vol te maken. In de onderbouw was het goed te doen. In de bovenbouw werd het elk jaar zwaarder om op tijd te komen en het vol te houden. De universiteit heeft echter veel minder contacturen per week en begint over het algemeen een stuk later dan 8:30. Je zou denken dat je hierdoor meer kan slapen en beter uitgerust bent, toch? Het eerste is inderdaad waar, ik slaap vele uren meer vergeleken met de middelbare school. Ik zou daarentegen niet durven zeggen dat ik beter uitgerust ben. Het gebeurt me dan ook steeds vaker dat ik me ’s ochtends niet kan motiveren uit bed te komen voor 2 uurtjes college, hoe goed mijn intenties ook waren toen ik mijn wekker zette…

Ik begon mij af te vragen of deze trend, ingezet vanaf ongeveer de 4de klas, misschien te maken heeft met het feit dat ik sindsdien steeds meer mijn mobiele telefoon ben gaan gebruiken. Het is algemeen bekend dat smartphones de kwaliteit van slaap beïnvloeden. Uit onderzoek komen twee oorzaken naar voren waardoor je slechter slaapt die makkelijk te vermijden zijn.

Blauw licht

Misschien wel de bekendste reden dat telefoons en andere apparaten een negatieve invloed hebben op je slaap is het licht van het beeldscherm. Om preciezer te zijn: het blauwe licht van het beeldscherm. Voor de mens is het evolutionair gezien ingebakken dat hij wakker blijft als het dag is en gaat slapen als het nacht is. Je lichaam heeft een simpele methode om je te laten weten dat je moet slapen: vermoeidheid. Als het donker wordt, begint je lichaam melatonine aan te maken, dit staat ook wel bekend als het ‘slaaphormoon’. Op het moment dat het licht wordt, neemt de productie van melatonine weer af. Je lichaam heeft echter dezelfde reactie op kunstmatig blauw licht, vandaar dat op een scherm kijken kort voor je naar bed gaat slecht is voor de kwaliteit van je slaap. Je lichaam is in de war, omdat het denkt dat je midden op de dag gaat slapen.

Gele oplossing

De makkelijkste oplossing is uiteraard niet meer op je telefoon kijken kort voor het slapen. Stel dat je dit echter te ver vindt gaan is er bij de meeste telefoons een andere oplossing: de nachtmodus. Deze zorgt ervoor dat je telefoon minder blauw licht uitstraalt en zodoende het scherm een gele gloed krijgt. Het is helaas maar een halve oplossing, omdat de remming van de melatonine niet geheel wordt gestopt.

FOMO

Tegenwoordig is overal wel een hippe afkorting voor. Zo ook voor de grootste vijand van slaap: Fear Of Missing Out. Dit houdt kortgezegd in dat men bang is om iets te missen. Daarom controleer je je telefoon ook al heb je geen notificatie gehoord; toch even checken of je niets gemist hebt. Deze FOMO heeft ook een negatief effect op je slaap. Op het moment dat je een bericht van iemand verwacht en je besluit toch alvast te gaan slapen, blijf je onderbewust alerter en minder diep in slaap om het berichtje niet te missen. Ook als je geen specifiek bericht verwacht, maar toch je telefoon in de buurt hebt met het geluid aan, kan dit al genoeg zijn om je uit je slaap te houden.

Stille oplossing

Ook dit kan in principe makkelijk voorkomen worden. Als je voor het slapen gaan je telefoon op stil en op vliegtuigstand zet, weet je (onderbewust) dat je geen meldingen binnen kan krijgen. Dit kan al een flink stuk helpen om je FOMO te verminderen. Als je jezelf niet vertrouwt -  en denkt dat je toch je telefoon van de vliegtuigstand af gaat halen - moet je een extra maatregel nemen. Let op! Dit is eigenlijk de beste oplossing om alle telefoon gerelateerde slaapproblemen te omzeilen: Leg je telefoon zo ver mogelijk weg, het liefst in een andere kamer. Het feit dat je telefoon in een andere kamer ligt, zal waarschijnlijk wel betekenen dat je een nieuwe wekker nodig hebt. Maar een beetje afkicken van je telefoon kan geen kwaad toch?

Sluiten