De nieuwe SIV's

Coverphoto by Mattia Righetti 

(FLOOR)BREAKING NEWS! De vloer van Polak is van dermate slechte kwaliteit dat hij mogelijk kan breken. BAM. Zo ineens 850 studieplekken weg. En dat midden in de tentamenweek. Het enige voordeel is dat je eventuele slechte tentamenresultaten – die volledig aan jezelf zijn te wijten – nu wel weer kan toeschrijven aan het gebrek aan studieplekken op de EUR. Oke, maar dit wist eigenlijk iedereen al wel. Dus over op ander opvallend nieuws deze week.

Ik las dit weekend dat de politie nieuwe achtervolgingsauto’s gaat gebruiken. Het gaat om de Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) – hulde voor de afkorting – en deze wagens moeten een antwoord bieden op ‘hufters in snelle bolides’. De Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic heeft de aanbestedingsprocedure gewonnen. De Audi mag de Volvo V70 opvolgen als SIV en zal worden geleverd door auto-importeur Pon, bij sommigen bekend van de corruptiezaak een jaar geleden. In het voorjaar van 2018 moeten de eerste Audi’s al op weg rijden (mits de aanbesteding deze keer wel zonder omkoping is gebeurd natuurlijk).

Klinkt allemaal prachtig – Audi’s zijn ook prachtig – maar ik moest er toch een beetje om lachen. De politie had de gebruikers van de SIV’s van tevoren een aantal eisen op papier laten zetten. Zo geschiedde: de nieuwe SIV’s moesten een topsnelheid boven de 250 kilometer per uur hebben en moesten binnen zeven seconden naar honderd kilometer per uur kunnen accelereren.

Kijk, ik snap dat als je als Nederlandse politieagent jaloers kijkt naar de politie in Dubai tot wiens wagenpark onder andere een Bugatti Veyron hoort, die overigens in tweeënhalve seconde versnelt tot honderd kilometer per uur. Maar het gras is niet altijd groener bij de buren; sterker nog, in Dubai hebben ze helemaal geen gras. In Dubai moeten de agenten namelijk vooral langs het strand en andere toeristische plekken rijden. “We willen niet pronken met de auto, maar gebruiken hem om contact te maken met de mensen op straat”, aldus de Sultan Al Marri over de aanwinst van de Veyron als politiewagen. De tweezitter racebolides zijn blijkbaar toch niet zo handig om criminelen te pakken.

Oké, maar even serieus. Deze opgepimpte Audi A6 is natuurlijk geen superluxe racebolide; het is gelukkig ook geen tweezitter. Maar is die topsnelheid van boven de 250 kilometer per uur nou echt nodig? De landelijk projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie legde in de Telegraaf uit dat de politie wel degelijk zulke snelle auto’s nodig heeft. “Boeven ontwikkelen zich sneller qua verplaatsing.” Als voorbeeld noemt hij de Audi-plofkraakbende; [die rijden] “met snelheden waarbij wij af en toe moeten passen omdat we ze simpelweg niet bijhouden. Gelukkig zijn het niet altijd de beste coureurs en zijn wij tactisch goed, zodat we ze vaak toch grijpen.”

Wat mij betreft benoemt hij zelf het probleem al; ‘het zijn vaak niet al te beste coureurs’. Niet dat ik twijfel aan de Max Verstappen kwaliteiten van onze SIV-racers hoor, maar volgens mij zit een ongeluk in een nogal groter hoekje als je – in Nederland – met snelheden van rond de 250 kilometer per uur gaat rijden. Hier draag ik zelfs empirisch bewijs voor aan, want zelfs Nederlands beste coureur, Max, crasht regelmatig en dat op een circuit ontworpen om op te racen.

Onze rijkswegen zijn helemaal niet bedoeld om op te racen. Meestal zijn ze behoorlijk vol (opgegroeid in de randstad) en bovendien zouden weggebruikers niet harder dan 130 kilometer per uur mogen rijden. En hoe graag je plof- en ramkrakers ook wil pakken, als je onderweg tien mensen doodrijdt is het niet echt een geslaagde achtervolging. Gezien het eigenlijk helemaal niet mogelijk is om zulke topsnelheden te halen op de Nederlandse wegen zouden de reguliere politieauto’s met topsnelheden van 170 kilometer per uur eigenlijk toch ook moeten volstaan? Maar in het kader van duurzaamheid; de Audi A6 heeft een energielabel B, terwijl de Volvo V70 T6 een energielabel G heeft. Dat is in ieder geval een verbetering toch?

Sluiten