De week van... Emma Meijer

Deze week aan mij de eer om een leuk verhaaltje over m’n week te schrijven. Het grootste gedeelte van de week is eigenlijk best wel saai, iets met werken, colleges en leren, maar het weekend hebben we meer dan goed afgesloten in het pittoreske Gent. Het was namelijk tijd voor het roemruchte eerstejaars weekend!

Zaterdag
Deze dag begon ik met eens goed uitslapen om van de zware week te herstellen. Toen ik mij tegen een uurtje of twaalf uit bed had gesleept, werd het toch echt tijd om een keer te gaan beginnen aan het nieuwe vak van rechten. Nog voordat ik het eerste hoorcollege goed en wel had afgekeken, was het al bijna vijf uur. Dit betekende dat ik mij klaar moest gaan maken voor werk, aangezien ik meestal zes uur moet beginnen. Nou werk ik dus in de horeca en dat is echt super leuk, alleen op zaterdag is het altijd gekkenhuis en dat is soms toch even wat minder. Om twaalf uur plofte ik dan ook uitgeput thuis op de bank en toen ik net richting m’n bedje wilde gaan, hadden vrienden het geniale plan om nog ‘even’ naar de kroeg in het dorp te gaan. Enfin, na al mijn moed en vooral energie bij elkaar te hebben geraapt ging ik toch nog even gezellig mee. Ik had mij wel voorgenomen dit keer écht eens vroeg naar huis te gaan, maar dat liep zoals gewoonlijk weer helemaal uit de hand. Uiteindelijk belandde ik pas om vier uur, weliswaar na een super gezellige avond, in mijn bedje.

Zondag
Iedereen kent het wel: het goede voornemen om deze zondag echt productief aan school te gaan werken. Nou dat had ik mij deze zondag dus ook voorgenomen. Het verliep echter wat minder soepel. Na een heerlijk ontbijtje rond tien uur, ging ik namelijk nog ‘even’ in mijn bed liggen, want ik voelde mij, heel vreemd, toch wel een beetje moe. ’s Middags was het tijd voor een familiebezoek en uiteindelijk vond ik pas na het eten motivatie om een rechten practicum te maken en ik heb daarna zelfs mijn micro boek nog even opengeslagen. Helaas niet voor lang, want zoals gewoonlijk won series kijken het van studeren. Oeps.

Maandag
Dit blok beginnen wij maandag pas om één uur. Daar geniet ik uiteraard iedere maandag optimaal van door lekker uit te slapen. Na een hoorcollege micro-economie deed ik een goede poging om een plekje te bemachtigen in Polak en na wat huiswerk te hebben gemaakt, was het tijd voor wat lichamelijke beweging. ’S avonds stond namelijk hockey op de planning. Eerst eten op de vereniging, daarna trainen en vervolgens wedstrijden met als laatste wedstrijd de finale! Na een spannende wedstrijd heeft ons team uiteindelijk gewonnen, waarna we onze overwinning natuurlijk op gepaste wijze hebben gevierd, waardoor ik niet bepaald vroeg thuis was.

Dinsdag
Om elf uur stond een werkgroep van micro-economie ingepland, maar vanwege het latertje van de vorige avond vond ik dat ik een prima excuus had om dit keer even over te slaan. Oftewel, de halve dag was alweer voorbij tegen de tijd dat ik een keertje mijn bed uitkwam. Toch heb ik daarna nog wel een productieve dag gehad die bestond uit het maken van twee practica voor rechten en het terugkijken van de slides van het micro-economie hoorcollege. ’s Avonds was het weer tijd om centjes te verdienen en daarna ben ik meteen lekker m’n bedje ingedoken, oftewel weer een super spannende dag.

Woensdag
Eerst naar de universiteit voor een ICT werkgroep en een micro-economie hoorcollege. Daarna maakte ik onderweg naar Rotterdam Centraal even een tussenstop in het centrum om wat geld uit te geven. Ik moest namelijk nog nieuwe zwarte schoenen hebben voor werk en dat was natuurlijk een prima excuus om meteen even het centrum in te gaan. ’s Avonds moest ik alwéér werken en daarna heb ik nog even een rondje hardgelopen en toen was het alweer aardig laat.

Donderdag
Donderdag is de meest vervelende dag van de week in de zin van, het is de enige dag dat wij om negen uur moeten beginnen. Gelukkig zat het allemaal ook zo lekker mee in de ochtend en reed eerst mijn trein niet en was mijn fiets weg. Uiteindelijk kwam ik kwart over negen aan in de werkgroep, terwijl ik kwart over zeven al wegging. Een heerlijk begin van de dag weer. Omdat ik om elf uur al klaar was en ’s avonds pas weer verplichtingen had in Rotterdam, ging ik eerst even sporten op de campus. Na sport heb ik meestal extra concentratie, dus ging ik redelijk gefocust micro-economie leren na enkele rondje te hebben gelopen in Polak om een studieplek te vinden. Om vijf uur was het tijd voor een vergadering met het dispuut van B&R, daarna even snel wat eten halen en door naar een hospiteeravond. Ik had eigenlijk net besloten om dit jaar thuis te blijven wonen en toen werd ik opeens nog uitgenodigd voor een hospiteeravond, dus nou ja toch maar even kijken dan! Daarna weer terug naar huis en mijn tas pakken voor de eerstejaarsreis. Ook moest ik nog mijn samenvatting maken om de deadline van Slimstuderen te halen, waarvoor ik dit blok voor micro-economie de samenvatting maak. Al met al was het toch alweer half twee voordat ik eindelijk ging slapen.

Vrijdag
Om 8:15 uur moesten we verzamelen op de Kralingse Zoom voor de eerstejaarsreis, met als bestemming: Gent! Met pijn en moeite kon ik mezelf m’n bed uit krijgen toen de wekker om zes uur ging, want oh wat heb ik een hekel aan vroeg opstaan (ik ben echt een avond mens). Om ongeveer elf uur kwamen we na een voorspoedige reis met de bus aan bij ons leuke hostel in Gent. Daar was er tijd voor een korte plaspauze, waarna we met z’n allen de stad in gingen en eerst wat vrije tijd hadden. Die besteedde wij in een super schattig koffie tentje; even het energie gehalte stimuleren met wat cafeïne. Toen kregen we lunch en daarna gingen we op weg naar de Arbeidsrechtbank waar we die middag een bezoek brachten. Vervolgens gingen we in teams een ‘crazy 88’ doen, met allemaal geinige opdrachten zoals: vraag iemand ten huwelijk en doe een polonaise met tien vreemden op het plein. Dus ik heb iemand ten huwelijk gevraagd, desondanks hebben we helaas niet gewonnen. Daarna was het alweer tijd om frietjes te gaan eten, gezellig met z’n vijftigen op de zolder van de snackbar. Op de terugweg naar het hostel nog even wat lekkere biertjes gehaald voor in het hostel, want tja je bent in België of je bent het niet. Om kwart voor tien gingen we op weg naar een café om van de Belgische speciaal bieren te genieten en daarna gingen de echte partyanimals nog door naar de club. Op zeer respectabele tijd gingen we terug naar het hostel, maar niet te vergeten eerst nog even langs de snackbar.

Zaterdag
Ondanks het redelijk late ontbijt, viel het echt niet mee om op te staan zaterdagochtend. De gedachte van een warme douche stimuleerde mij echter om uit m’n bed te komen. Aangezien we maar twee douches hadden voor de hele etage kon je maar beter zorgen dat je er vroeg bij was, anders kon je er op z’n minst een half uur extra wachttijd bij optellen. Na het ontbijt stond een rondvaart op het programma, waarna we behoorlijk wat vrije tijd hadden en de dames vooral gingen winkelen en de heren over het algemeen uitgebreid gingen lunchen. Aan het eind van de middag stond een bezoek aan de bierbrouwerij op het programma. In deze bierbrouwerij werd gebrouwen met gruut in plaats van het gebruikelijke hop. En ik moet zeggen, de biertjes smaakte erg goed en we kregen een heel enthousiaste uitleg over hoe bierbrouwen nou eigenlijk in z’n werk gaat. Daarna gingen wij op weg naar de Italiaan voor een heerlijke pizza. Na een goede bodem te hebben gelegd, was er nog tijd voor een korte tussenstop bij de supermarkt (waar na ons bezoek de alcoholvoorraad weer was gehalveerd) voor we weer teruggingen naar het hostel. In de kroeg waar we die avond naar toe gingen zat de sfeer er al snel goed in en de ‘biertjes’ van 1,2 liter werkte dat zeker niet tegen. Nadat iedereen zijn schoen had teruggekregen (deze moest je inleveren voor je bier bestelde en kreeg je terug als je glas heel was gebleven en leeg was) vertrok een groot deel van de groep voor de laatste avond naar de club. Na deze avond goed te hebben benut vertrokken wij ook als laatste groepje na drieën naar het hostel, waarna vervolgens uiteraard natuurlijk nog een eet stop gehouden moest worden.

Zondag
Om tien uur moest iedereen beneden in de lobby zijn, waarna je voor het laatst een wafel kon maken bij het ontbijt van het hostel. Bij bijna iedereen kon je de moeheid van het gezicht aflezen. s’Ochtends stond een bezoek aan het kasteel van de stad op het programma, waar wij de dag daarvoor langs waren gevaren met de rondvaart en waar we nu boven op stonden. Het uitzicht over de stad was prachtig, met de drie torens, letterlijk als hoogtepunt! Daarna hadden we nog wat vrije tijd, maar omdat de winkels dicht waren en niemand meer heel veel energie had, is die tijd voornamelijk besteed aan het comfortabel zitten in een restaurant en uitgebreid lunchen. Daarna kwam dit onvergetelijke weekend alweer op z’n einde en werd het tijd om terug te keren naar de Rotterdam. Het was echt een top weekend, Reiscommissie als jullie dit lezen: heel erg bedankt!